Apua unettomuuteen

Hyödyllisiä linkkejä



Unettomuudesta ja sen hoitosuosituksista löytyy hyvää ja tutkittua tietoa www.käypähoito.fi sivustolta 

Uniliitto ry:n kotisivuilta löydät monipuolisesti apua unettomuuteen

UniNeuvo on Uniliiton ja Suomen Unihoitajaseuran puhelinpalvelu unihäiriöistä kärsivien auttamiseksi

Tutustu Unihoitajien vinkkeihin täältä 

Mielenterveystalon unettomuuden hoito-opas löytyy täältä


Artikkeleja unesta

Koronan ja unen yhteyksistä asiaa tässä MTV-uutisten aiheessa. Professori ja tutkimusjohtaja Markku Partinen  kertoo kansainvälisestä projektista, johon värvättiin yli 20 000 vastaajaa 15 eri maasta. Aineistosta havaittiin, että pandemian aikainen unettomuus selittyy erityisesti stressillä, ahdistuneisuudella ja eristäytymisellä. LINKKI MTV-UUTISTEN SIVULLE

Miten uni ja tunteet ovat yhteydessä: Yle uutisten artikkelissa 5.2.2020 Helsingin Yliopiston Sleep and Mind tutkimusryhmän johtaja Anu-Katriina Pesonen toteaa mm. näin:  "Tiedetään, että uni ylipäätään vaikuttaa siihen, millaisia tunteita koetaan, kuinka intensiivisiä ne ovat ja miten niitä säädellään. Yhä enemmän tutkimukset ovat näyttäneet, että nimenomaan REM-uni on siinä merkityksellinen".  LINKKI ARTIKKELIIN ja tässä LINKKI STTinfon  aiheen tutkimusartikkeliin 1.10.2020.

Ikä vaikuttaa uneen: Potilaan Lääkärilehdessä 21.1.2020 kerrottiin, että "..jo­kainen kart­tuva ikä­vuo­si­kymmen muut­taa un­ta: uni ly­henee 10,1 mi­nuuttia, unen te­hokkuus vä­henee 2,1 % ja hereil­läolo nukah­ta­misen jäl­keen li­sääntyy 9,7 mi­nuuttia...."  LINKKI ARTIKKELIIN

Ruokavaliota ja liikuntaa voi tarvittaessa suorittaakin, unta ei. Univajeen syyt on hyvä selvittää mieluumin heti, kuin myöhemmin. Uni on hyvinvointimme perusta, ja unettomuus uhka terveydelle ja hyvälle ololle. Hyvä terveys lehdessä helmikuulla 2019 pitkä artikkeli aiheesta. LINKKI ARTIKKELIIN

Unen ja työturvallisuuden yhteydestä hyvää asiaa TTK:n sivuilla. LINKKI ARTIKKELIIN

Kirjallisuutta 

Unentaidot - löydä uni ilman lääkkeitä

Unentaidot-kirja, Pihl S & Aronen A-M

Kustannus Oy Duodecim, 2020 

Unentaidot keskittyy unettomuuden lääkkeettömään hoitoon. Useat käytännölliset ohjeet ja harjoitukset pohjaavat uusimpaan kognitiiviseen psykoterapiaan ja tietoisen läsnäolon menetelmiin, jotka toimivat ahdistuksen ja masennuksen lisäksi
 unettomuuden ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.

tekstiä.....